BLOG O FINANSACH,
GOSPODARCE I INWESTOWANIU

Crowdfunding udziałowy (1/2) – Co to jest i jak działa?

utworzone przez | Cze 3, 2020 | Inne | 2 Komentarze

         Już od kilku dobrych lat popularną formą zbierania kapitału przez przedsiębiorstwa jest crowdfunding – finansowanie społecznościowe. Początkowo biły popularność na świecie serwisy typu kickstarter. Na stronie mogliśmy kupić pewne produkty w przedsprzedaży. Najczęściej były to nowe technologie choć nie tylko. To „nasz” wkład sprawiał, że dany produkt w ogóle powstawał, gdyż najczęściej pokazywano nam jego prototyp, a czasem tylko koncepcje. W zamian otrzymywaliśmy innowacyjny produkt. Niestety często produkt ten trafiał do nas później niż pierwotnie zakładano i nie zawsze był taki „super” jak na filmach promocyjnych. Zdarzały się również przypadki w których firma nie „dowoziła” produktu. W całej tej „zabawie” powstało kilka bardzo ciekawych przedsiębiorstw które tworzą produkty do teraz. Tylko ci wcześni „inwestorzy” poza produktem, który otrzymali jako pierwsi i zapłacili za niego mniej, nie otrzymywali nic więcej. Ponosili ryzyko, pokładając dużą wiarę w ludzi.  

         W Polsce powstał polakpotrafi.pl gdzie, dzięki zaangażowaniu finansowym społeczności można było wspomóc w realizacji całej masy przedsięwzięć. Od wsparcia niszowych artystów po akcje charytatywne i wiele wiele więcej. Tutaj również darczyńcy dostawali jakieś „bonusy”. Czasem była to płyta z autografem, a czasem kawa z ciastkiem na festiwalu. Tworzy to niesamowite przedsięwzięcia i daje również bardzo dużą wiarę w ludzi. Można go najbardziej porównać do wsparcia charytatywnego. 

         Kolejnym etapem jest crowdfunding udziałowy. Tutaj zderza się już świat finansów ze społecznością. Początkowo nie był w Polsce brany zbyt poważnie. Limit kwoty do jakiej można było zbierać kapitał bez prospektu emisyjnego (duże koszta i procedury) był ustalony na 400 000 zł. Może nam się to wydawać na kwotę nie najmniejszą, jednak dla dużej cześć przedsiębiorstw, nie jest to kwota dzięki której można dużo zmienić. Limit nie pozwalał chociażby wyskalować się na Polskę, nie mówiąc już o świecie. 

         Wtedy przyszła zmiana z UE, która pozwoliła zbierać kapitał do 1 miliona euro! To już jest kwota która rozbudza plany i marzenia wielu przedsiębiorców. Stąd coraz więcej firm próbowało zbierać pieniądze na rozwój w ten właśnie sposób. Okres zbiórki nie może przekraczać 90 dni. Do znalezienia zbiórek crowdfundingowych w Polsce warto skorzystać z: 

– Beesfund.com – bardzo dużo zbiórek i największe obroty 

– Crowdway.pl – mniej zbiórek choć większość zakończona zebraniem 100 % 

– Findfunds.pl – głównie przedsiębiorstwa z branży gamingowej 

– Crowdconnect.pl – wczesny etap i mało zrealizowanych zbiórek 

– Investoor.eu – trwa pierwsza emisja

– Przeprowadzone przez przedsiębiorstwa poza dedykowanymi platformami 

         Warto sobie odpowiedzieć na pytanie jakie są korzyści, jak i wady takich zbiórek. Zacznijmy od samych przedsiębiorców, którzy chcą sięgnąć po taką formę finansowania. Jak to wygląda z ich strony?  

Zalety: 

– Zebranie kapitału na rozwój przedsiębiorstwa (przy założeniu zebrania całej lub większości kwoty) 

– Utrzymanie niezależności (większość akcji/głosów zostaje w firmie). Pamiętajmy, że są to głównie małe i średnie przedsiębiorstwa. Gdyby miały one znaleźć jednego inwestora gotowego wyłożyć np. 4 miliony zł, można śmiało zakładać, że wpływ jak i podział przedsiębiorstwa dawałyby mu znacznie większe możliwości. 

– Stworzenie wiernych fanów marki. Ci drobni inwestorzy dość często utożsamiają się z firmą. Jest to nieocenione,  tworzy to całą masę możliwości, które można wykorzystać. 

– Rozpropagowanie (marketing) dla firmy. Właśnie wtedy pojawiają się artykuły, filmy promocyjne i wiele innych. Oczywiście większość tych kosztów ponoszą same firmy, co zazwyczaj zwraca się w zbiórce. 

– Zweryfikowanie wyceny przedsiębiorstwa z realiami na rynku. Poznamy poziom zainteresowania projektem pozwala też ocenić czy produkt przyjmie się na rynku. 

Wady: 

– Koszty przeprowadzania takich zbiórek wahają się w zależności od kwoty jaką chcemy zebrać oraz od budżetu marketingowego. Oscylują one pomiędzy 100 tyś do 450 tyś (te drugie przy zbiórkach około 4 mln zł). Większość kosztów przedsiębiorstwo musi ponieść na samym początku. 

– Strata finansowa pojawia się jeżeli nie uda nam się zebrać założonej kwoty w znacznym jej stopniu. Jeśli jest to mniej niż 10 % zakładanej kwoty przedsiębiorstwo nie dość, że jest w „plecy”, to jeszcze ma nowych akcjonariuszy. Liczących na zysk lub przynajmniej na zwrot. Często nieudana zbiórka może wykluczyć nas z rynku. 

– Sami akcjonariusze są ludźmi dociekliwymi, a przy ich dużej liczbie trzeba się liczyć z kosztami ich obsługi. Koszty te nie kończą się tylko w zorganizowaniu raz na rok walnego zgromadzenia, trzeba jeszcze doliczyć raporty, wysyłanie listów, tworzenie grup na FB, odpowiadanie na pytania i wiele wiele innych. Rośnie sama presja. Pamiętajmy, że nowi akcjonariusze będą nam patrzyć na ręce i liczyć na zysk. Nie chcąc ich zawieźć tworzy się większa presja. 

         Podsumowując jest to bardzo ciekawy i modny sposób na zbieranie kapitału. Daje całą masę nowych możliwości. Kluczowe jest jednak w jakim stopniu uda nam się zebrać kapitał. Dlatego uważam, że w biznesach typu B2B czy B2A jest zdecydowanie trudniej zbierać kapitał niż B2C. Choć nie oznacza to, że jest to niemożliwe. Jeżeli kwota (cel) zbiórki jest mniejsza to łatwiej może się udać zebrać cały kapitał. 

 

KOD RABATOWY DO 10%: KASAWKIESZENI

2 komentarze

  1. Kozak

    Kozak

    Odpowiedz
    • Michal

      Co do pkt 1 w wadach – dlatego uważam, że crowd powinno iść dużo wcześniej niz funding. To drastycznie zmniejszy koszty marketingowe samej kampanii.

      Odpowiedz

Funkcja trackback/Funkcja pingback

  1. Crowdfunding udziałowy (2/2) – W co inwestować - Kasa w Kieszeni - […] W poprzednim artykule: Crowdfunding udziałowy (1/2) opisałem pokrótce, czym tak naprawdę jest crowdfunding udziałowy oraz na jakie czynniki powinni…

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

WYCENY AKTYW

WIG201731.76-0.80%
mWIG403548.03-0.44%
sWIG8014365.55+0.78%
SP5003319.47-1.12%
NASDAQ10793.28-1.07%
DOW JONES27602.00-0.78%
ZŁOTO1957.850+0.17%
SREBRO26.965-1.09%
BITCOIN10921.2100-2.49%
ETHERIUM376.7300-3.40%

SOCIAL MEDIA

O MNIE

Marcin Walkowski

Marcin Walkowski

Stanowisko

Nazywam się Walkowski, Marcin Walkowski 🙂 Od lat interesuję się finansami i sam inwestuję. Jeśli jara Cię to tak jak mnie, to jestem przekonany, że będziesz tu częstym gościem. Jeśli (jeszcze) Ciebie to nie kręci, to jest to dobry początek by się wiele nauczyć.

KOD RABATOWY DO 10%: KASAWKIESZENI

NEWSLETTER